איך לבחור מקום לעסק?
בדרך כלל, שאלה הזאת מתעוררת אצל בעלי העסיקם המתחילים או אלו, שניהלו עד עכשיו עסק מהבית והחליטו להתרחב ולהתפתח. יש לא מיעט נקודות, שחייבים לשים עליהן לב לפני שאתם חותמים על חוזה השכירות. כמובן, שלא נדבר על כך, שהשכרת נכס לעסק, זה לא רק הוצאה שמורכבת משכירות, ארנונה, דמי ניהול ועוד, אלא גם התחייבות לתקופה מסוימת. אבל זה נושא למאמר אחר.
היום נדבר דווקא על הדברים, שחשוב לשים לב עליהם כאשר אתם מחשפים נכס מתאים. דבר ראשון, זה כמובן המיקום הגאוגרפי. זאת אומרת, שבמידה ואתם עסק שקהל אול לקוחות מגיעים בצורה פיזית למשרד, אז מיקום חייב להיות בקרבה לתחנות של תחבורה ציבורית, אבל יחד עם זאת, חשוב גם כן, שיהיה איזה מגרש חנייה זמין ללקוחות שלכם.
דבר נוסף, זה שטח של הנכס. כאן, הכל ברור, ככל ששטח יהיה יותר גדול כך גם תשלומי ארנונה יהיו ותשלומים נלווים יהיו יותר גדולים.
דרך אגב לא כולם יודעים, שלמשל תעריף ארנונה לבית תוכנה תל אביב יהיה יותר נמוך, מאשר ארנונה למשרד. מכאן, נובע שמאוד חשוב, לשים לב, מה הסיווג של הנכס ברשות המקומית, כי זה משפיע ישירות על גובה של התשלום.
עכשיו נתייחס לעניין של דמי שכירות ומה הם כוללים. כפי שכולם יודעים, דמי שכירות בתקופה אחרונה עלו ולא פעם אחד, לכן כאשר אתם מצאתם את הנכס המתאים, תנסו להתנגד לסעיף שך חוזה השכירות, שמדבר על אפשרות של עלייה דמי שכירות, לפחות לתקופה כלשהי.
כעיקרון, נהוג, לשנות את תנאי השכירות לאחר תום של חוזה השכירות, כדאי שאז תוכלו להחליט אם להישאר ולהסכים לשכור את הנכס עם התנאים החדשים או לא.
כמו כן, חשוב גם לשים לב ולכלול בחוזה סעיף, שלפיו אתם יכולים לעזוב את הנכס ללא צורך בחיפוש מחליף אם אתם מודיעים מראש. בדרך כלל נהוג, גם לציין, מה הטווח של מסירת ההודעה. בנוסף, תבררו אילו תשלומים נוספים יחל עליכם, בתקופת השכירות ולאחר שתכנסו לנכס החדש.
מה שעוד חשוב, זה לציין את מצב הנכס בנקודת זמן, שאתם חותמים על חוזה שכירות. זה יעזור לכם למנוע אי נעימות לאחר שתרצו לעזוב את הנכס ולעבור.